• Magyar (HU)

Zselé és zselé!

Nyomtat

Oszd meg ismerőseiddel

Minden túramotoros álma, hogy minél többet mehessen a világba, gyűjthesse az élményeket, amelyeket felidézve, át lehet vészelni a szürke téli napokat. A motoron töltött idő fordított arányban van motorozás élményével, nagyban ronthatja azt, ha nem eléggé komfortos az ülés. Az utazási komfort növelése érdekében érdemes megfinanszírozni egy kis ülésátalakítást, beépíteni egy zselélapot, amely egyenletesen elosztja az ülepre jutó nyomóerőket és csökkenti a vibrációt. Kérdés tehát, hogy milyen zselé is kerüljön alánk? Sőt, mi is az a zselé? Először erre válaszolnék: A zselé egy nagy molekulaszerkezetű műanyag polimer, amely nagy rugalmasságú és viselkedésében gél jellegű anyag. Nem nagy viszkozitású folyadék, hanem képlékeny műanyag, amely megőrzi az eredetileg formázással, vágással kialakított formáját, tehát emlékező. A nagy molekulák közé szilikon olaj kis molekuláit juttatják, ezzel akadályozva meg az évek alatt bekövetkező elöregedés, megkeményedés folyamatát. Visszatérve az első kérdéshez, zseléket több célra használják, így a minőségük, keménységük és más fizikai tulajdonságaik is ezekhez alakítják.

  • Műszaki célú zselék gépek, motorok rezgéseinek elnyelésére készítik, - ezek igen kemények. (Pl.: szövőgépek alá, ahol nagy fizikai erők jelennek meg üzem közben és ezzel a gépalkatrészek kopása, törése csökkenthető, - színe fehér-áttetsző.)

 

  • Állategészségügyi zselék, amelyeket leggyakrabban a ló marja és a nyereg közé raknak, de raknak patára, csüdre is. Feladata, hogy felvegye a ló háta és a nyereg közötti tér formáját, ezzel kímélve az állatot, hogy ne törje fel a nyereg.Ez a zselé 10 - 12 mm vastag és a felvett formát megtartja, kevésbé rugalmas, keményebb állagú, színe fehér-áttetszőtől a sárgás változatig tart. Lásd: lovas weblapok

 

 

 

 

  • Humán, azaz emberi célra kifejlesztett zselét elsősorban gyógyászati célra, - kórházakban a felfekvéses betegek alá, illetve a plasztikai műtétek hajnalán kebelimplantátumok számára fejlesztették ki. Ezek színe kék – víz-kékes átlátszó, és tulajdonságaiban ez a legtökéletesebb, legkíméletesebb az emberi test részére. Tapintásuk kellemes, benyomódás után visszanyeri eredeti formáját. Ezzel a tulajdonságával és gél jellegű viselkedésével optimális anyag a nagy igénybevételnek kitett testrészek kínjainak csökkentésére. Például az izmokban beágyazott erek, idegek nem tudnak drasztikusan elzáródni, összenyomódni, így a zsibbadás, fájdalom be sem következik, vagy csak jóval később. A motorkerékpárral megtehető távolság minimum megduplázódik. (Lehet, hogy a beépített zselé mellett még az ülés formájához is hozzá kell nyúlni, mert az éleket le kell kerekíteni, amelyek még elzárhatják, elnyomhatják a véráram útját az izomban.) Az ember számára az optimális zselévastagság a 18 mm. Ennél vékonyabb nem tölti be a funkcióját, azaz kevésbé tompít, míg ennél vastagabb már fölösleges, mert az alsóbb rétegei nem működnek, mivel az a bizonyos 18 mm elvégzi a feladatát.


Végső megállapítás, hogy ez az anyag jó és szükséges minden olyan motorosnak, akik egy kicsit is kényelmetlennek érzik az ülésüket és óvni kívánják az egészségüket. Ha egy ilyen anyag beépítése tervbe kerül, akkor nagyon fontos, hogy csak és kizárólag olyan céghez forduljunk, ahol meg lehet győződni arról, hogy az általuk használt zselé kimondottan emberi felhasználás céljára lett kifejlesztve, hiszen ellenkező esetben nemhogy a feladatát nem tudja ellátni, hanem még ronthat is a gyári, eredeti alaphelyzeten.